Seminari Internacional de la Càtedra UNESCO 2019

1 desembre, 2019

«Hola, sóc l’Alexa: Què vols aprendre?»: Robots docents o docents robot?

El 12 de desembre de 2019 va celebrar-se el XV Seminari Internacional de la Càtedra UNESCO, el tema principal de la qual va ser la Intel·ligència Artificial i el seu paper en l’educació. La tecnologia ha arribat per a quedar-se: podem afirmar que està ajudant els estudiants a aprendre més i millor, brindant-los un accés més fàcil a la informació, així com una manera fàcil de compartir els seus coneixements i curiositat amb col·legues a distància.

Però, com han assenyalat molts investigadors, també hi ha problemes que han de tenir-se en compte. Per exemple, l’aprenentatge personalitzat pot convertir-se en un procés d’uniformització o “personalització massiva” (Selwyn, 2016), basat en el comportament de la massa més que no pas en l’atenció particular a les necessitats individuals. Així mateix, cal considerar els riscos de convertir la personalització en una excusa per a fer retallades en els equips docents.

S’ha demostrat que els robots són bons tutors i companys d’estudi (Belpaeme et al., 2018), ajudant a estudiants amb autisme (Fosch-Villaronga i Albó-Canals, 2018), servint com a tutors en ITS (Intelligent Tutor Systems), entre altres. Però, poden els robots reemplaçar als docents? No creiem en un procés de reemplaçament, però probablement es faran càrrec d’algunes tasques que ara ocupen molt temps als professionals de l’educació. D’aquesta manera, els professors podrien guanyar un temps preciós per als seus alumnes.

Ponents

• Tony Belpaeme, Universitat de Ghent (BEL) i Universitat de Plymouth (Regne Unit)
  • Jordi Albó-Casas, Tufts University, MIT Research Associate (EUA)
  • David Banyeres de Mariola, Universitat Oberta de Catalunya (UOC)