Seminari Internacional de la Càtedra UNESCO 2018

1 desembre, 2018

Aprenentatge permanent: com aprèn la nostra societat?

El 12 de novembre de 2018 es va celebrar al Col·legi d’Agents Comercials de Barcelona el XIV Seminari Internacional organitzat per la Càtedra UNESCO d’Educació i Tecnologia per al Canvi Social. L’objectiu del seminari va ser debatre les noves formes d’aprenentatge al llarg de la vida de la societat actual, posant especial atenció als constants canvis que els ciutadans han d’afrontar en el seu dia a dia i el paper de la tecnologia en aquestes noves formes d’aprenentatge.

El seminari va començar amb diverses presentacions d’experts en la matèria. La primera va ser a càrrec de la professora Lisa Blaschke de la Carl von Ossietzky Universität de Oldenburg (Alemanya), que va presentar el concepte de “heutagogía”, una idea que ajuda a comprendre com els adults adquireixen la capacitat d’aprenentatge autònom al llarg de la vida. La següent presentació va ser realitzada pel professor Dave Cormier de la Prince Edward Island University del Canadà, que va descriure l’aprenentatge rizomàtic, una metàfora útil per a entendre el desenvolupament educatiu de les persones.

Després de finalitzar les ponències dels principals ponents, el director de la Càtedra UNESCO d’Educació i Tecnologia per al Canvi Social de la UOC Albert Sangrà, va realitzar una ponència sobre les ecologies de l’aprenentatge com a marc d’anàlisi i recerca de l’aprenentatge al llarg de la vida. Segons el concepte d’ecologies de l’aprenentatge, els ciutadans aprenen de moltes formes al llarg de la vida, barrejant activitats formals, no formals i informals, en entorns presencials, mixtos o en línia. El seu estudi ens permet conèixer els mecanismes de desenvolupament i actualització professional de diferents tipus de persones i professionals.

Ponents

• Teresa Guasch, directora d’Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC
  • Albert Sangrà, director de la Càtedra UNESCO d’Educació i Canvi Social.
  • Llisa Blaschke, directora de programa del Màster en Gestió de l’Aprenentatge Millorat en Tecnologia (MTEL) en el Centre d’Aprenentatge Permanent (C3L), Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (Alemanya)
  • Dave Cormier, director de participació i retenció estudiantil en la Prince Edward Island University (Canadà)
  • Mercedes González Sanmamed, professora i investigadora del Departament de Pedagogia i Didàctica de la Universitat de la Corunya (Espanya)

Presentacions