Seminari Internacional de la Càtedra UNESCO 2009

1 desembre, 2009

Aprenentatge social obert

El VI Seminari Internacional organitzat per la Càtedra UOC-UNESCO es va celebrar a Barcelona els dies 30 de novembre i 1 de desembre de 2009. Amb motiu del tancament del 2009 com a Any Europeu de la Creativitat i la Innovació, la Càtedra UNESCO va oferir una plataforma internacional a les recerques i pràctiques relacionades amb l’Open Social Learning, a partir de la qual construir un mapa de les noves tendències en el camp de l’educació oberta en línia en tots els nivells.

Es van discutir els fonaments teòrics de la producció col·lectiva de coneixement a les xarxes socials d’Internet (connectivisme, col·lectivisme, constructivisme, Edupunks), així com les últimes recerques i casos d’estudi de diversos continents. Així, es van avaluar les possibilitats que ofereix una manera d’aprenentatge emergent que involucra un alt nivell d’autoaprenentatge basat en el suport entre iguals. També es van estudiar diferents dissenys, eines i funcionalitats de les xarxes socials per a l’aprenentatge.

El principal abast d’aquesta anàlisi va ser avaluar la possibilitat d’utilitzar eines de les xarxes socials per a la docència i la formació en un entorn educatiu formal, així com la possibilitat d’oferir assignatures a través de les xarxes socials obertes.

Ponents

• George Siemens, director associat del Centre de Tecnologies d’Aprenentatge de la Universitat de Manitoba, Canadà.
  • Alejandro Piscitelli, professor de la Facultat de Comunicació de la Universitat de Buenos Aires, Argentina.
  • Joel Greenberg, Director de Desenvolupament Estratègic, Solucions d’Aprenentatge i Ensenyament de l’Open University, Regne Unit.
  • Stephen Downes, investigador principal del Consell Nacional de Recerca a Moncton, Canadà.
  • Laura Czerniewicz, directora del Centre de Tecnologia Educativa (CET) de la Universitat de Ciutat del Cap, Sud-àfrica.
  • Tony Carr, professor titular del Centre de Tecnologia Educativa de la Universitat de Ciutat del Cap, Sud-àfrica.
  • Jay Cross, consultor independent, fundador i director executiu d’Internet Time Group LLC, Berkeley, EUA

Presentacions