Quin paper té l'educació en l'ascensor social a Catalunya?

Materials de l’acte de presentació de l’estudi “Educació i mobilitat social a Catalunya“, organitzat per la Fundació Jaume Bofill el passat 15 de desembre de 2011 al Cercle d’Economia.

En l’acte hi van participar:

Xavier Martínez Celorrio, professor de sociologia de l’educació i investigador del CRIT (Creativitat, Innovació i Transformació Urbana) de la Universitat de Barcelona.
Antoni Marín Saldo, sociòleg i estadístic de la Fundació pel Desenvolupament Comunitari (DC) i investigador del CRIT.
Josep M. Rañé, president del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC).
Emili Pons, coordinador d’actuacions en matèria del sistema educatiu del Departament d’Ensenyament.
Enric Canet, exdirector d’escola i responsable de l’Associació Casal dels Infants.

L’estudi analitza la mobilitat i la fluïdesa social catalana per primera vegada des de 1972 i, específicament, la relaciona amb l’educació i en fa la comparativa amb altres països europeus. Les conclusions desmenteixen tòpics sobre la societat catalana i la seva incapacitat per millorar la classe social dels individus i analitzen els canvis de tendència a l’inici de l’actual crisi econòmica. L’estudi s’ha basat en les dades de l’enquesta Panel de Desigualtats Socials a Catalunya (PaD), una enquesta de la Fundació Jaume Bofill en què s’entrevisten anualment, des de fa una dècada, més de 4.600 individus i 2.000 llars de Catalunya.

RESUM

PROPOSTES