Key Points: Roundtable on Teacher Training with Diana Laurillard

-English-

Here you have some key points we extracted from the past Roundtable on Teacher Training with Diana Laurillard. At the end of the post you will find Diana’s presentation, the link to the LSDE project software download, the audio of part of the roundtable, and some photos of the session.

Fell free to comment, add, correct or point whatever you want. You can do it in the comments of this post, in our Twitter or in our Facebook page .

1) Teacher Training cannot be fully undestood without the use of Information and Communication Technologies (ICTs). Teacher Training means learning to use ICTs and introduce them in education. Also, Education cannot be fully understood without the use of ICTs. The objective is to evolve from traditional models to blended models (or only-virtual models).

2) Teacher Training isn’t simply sharing a ‘piece’ of knowledge anymore. ICTs evolve very quickly & teachers need to learn new competences, to do that, they need:

• Institutional support
  • Awareness of the students’ skills in the use of technology (sometimes, students have better technology skills than their teachers)
  • Chances for professional development
  • Peer collaboration

3) This is a process of continous innovation, and must be considered as fully iterative ‘trial-error-improvemen’ process.

4) Teacher Training could also be called: ‘Continuous Professional Development’

5) Open Educational Resources (OERs) ara very important, but they’re not enough. It is necessary to share not only contents but also separate the ‘pattern’ from the ‘content’ and share those patterns. That’s the aim of the LDSE Project; it’s like a ‘microworld’ where teachers can train in the use of technological tools to implement them in their teaching later. The objective of the ‘patterns’ is to ‘catch the pedagogy’ of the teaching process. OERs are the pieces that fit in the patterns and give them the ‘content’.

6) There’s a common issue: How do we motivate teachers to innovate and train in the use of ICts?. It is necessary to set policies and institutional strategies, but it is also important to do it at a national and international level. It is useless to tell teachers to be innovative in their teaching if they’re going to be evaluated only for their research.

7) It would be necessary to create communities where teachers could share and collaborate by using simple and usefeul tools.

—————

-Spanish-

Aquí tenéis algunas ideas clave extraídas de la pasada Mesa Redonda sobre Teacher Training con Diana Laurillard. Al final del post encontraréis la presentación de Diana, el enlace a la página de descarga del software de su proyecto, parte del audio de la mesa redonda y algunas fotos de la sesión.

Os animamos a comentar, añadir, corregir o puntualizar todo aquello que creáis conveniente. Podéis hacerlo tanto en los comentarios de este mismo post, como en nuestro Twitter o nuestra página de Facebook .

1) Teacher Training no se entiende sin las Information and Communication Technologies (ICTs). Teacher Training quiere decir formar en el uso de las ICTs para introducirlas en la educación. De hecho, la educación no se entiende tampoco sin ICTs. El objetivo es pasar de modelos tradicionales a modelos blended o puramente virtuales.

2) Teacher Training  ya no es la transmisión de un bloque de conocimiento. Las ICTs evolucionan muy deprisa y el profesorado está obligado a formarse continuamente. Para ello necesitan:

• Soporte institucional
  • Ser conscientes de que los estudiantes van por delante en el uso y apropiación de tecnologías
  • Poder desarrollarse profesionalmente
  • Colaboración entre pares

3) Es un proceso de innovación continua, y debe verse como un proceso de ensayo, error y mejora, completamente iterativo.

4) Teacher Training podría llamarse ‘Continuous Professional Development’ por lo que respecta a la realidad que representa.

5) Los recursos educativos en abierto (OERs) son importantes, pero no suficientes. Es necesario poder compartir no solo contenidos con una forma prefijada, sino separar la forma (o patrón) del contenido y compartir estos patrones. Esto es lo que propone el proyecto de investigación con la herramienta del proyecto LDSE. Es como un ‘microworld’ en el cual los profesores pueden experimentar con elementos tecnológicos que luego formarán parte de la docencia. El objetivo de los patrones es ‘capturar la pedagogía’ del proceso docente, mientras que los OERs son las piezas que encajan en los patrones y los dotan de contenido.

6) El problema sigue siendo el mismo: ¿cómo motivar al profesorado para innovar y formarse en el uso de ICTs?. Es necesario establecer políticas y estrategias institucionales, pero también a nivel nacional y/o internacional. De nada sirve pedirle a los profesores que innoven en docencia si luego solamente serán evaluados por su investigación.

7) Hay que crear comunidades de práctica donde los profesores puedan compartir y colaborar mediante el uso de herramientas sencillas.

[fsg_gallery id=”5″]

Diana Laurillard’s presentation (Slideshare):

Listen to the Presentation / Talk of  Diana Laurillard at the Roundtable (Bliptv):

LDSE Software download:

Un comentario en “Key Points: Roundtable on Teacher Training with Diana Laurillard